






Den här veckan har Capellagården en specialvecka med temat ”Mönster i miljö”. Två gästlärare från Linnéuniversitetet är här, och alla elever på skolan ska jobba tillsammans i grupper med olika uppgifter (som de varit rätt så hemlighetsfulla kring so far).
Idag var vi utomhus och gjorde mönster med inspiration från kaleidoskop. Vi ritade upp varsin ruta på 3x3 meter, delade in den i 16 rutor och letade sen efter saker att göra mönstret med. Min grupp hittade tegelpannor, glödlampor och kasserad keramik på soptippen som vi använde oss av.
Måste erkänna att det kändes lite jobbigt i början, ovant. Är van vid att uppgifter är mycket mer strikt definierade, och har ju mest hållt på med akademiska grejer de senaste åren. Men mot slutet av dagen när vi kommit en bit kändes det bättre. Den här veckan blir nog väldigt utvecklande för mig!
De senaste dagarna har jag mest softat runt. Och hjälpt till hos plantskolan för att jobba lite med kroppen och få struktur på dagarna. Igår gjorde vi rent ett av växthusen. Det var härligt! Det blev fuktigt som i en regnsskog därinne, och så luktade det såpa överallt. Är skönt när man jobbar med någonting som ger ett sånt tydligt resultat direkt. Jag mår verkligen allra bäst när jag får jobba med kroppen. Innan tänkte jag på mig själv som en person som inte gillar sånt utan mest gillar att fundera över saker, men det stämmer ju inte alls, inte längre i alla fall. För att mitt huvud ska fungera behöver jag röra på mig, om jag är väldigt inaktiv under några veckor blir jag seg i huvudet, nervig och rastlös.
Just nu forskas det mycket på sambandet mellan fysisk träning och psykiskt välbefinnande, och det blir allt tydligare att fysisk aktivitet påverkar både vårt mående och kognitiva funktioner. Det finns bland annat indikationer på att det vid träning nybildas celler i hippocampus, det område som är viktigt för lagring av nya minnen (man har sett det hos djur, vet inte om man kunnat undersöka det på människor än), och att träning är en effektiv behandling vid mildare depressioner. Ny forskning tyder också på att fysisk aktivitet har en större effekt på minnesproblem hos äldre än kognitivt utmanande aktiviteter som exempelvis korsord. (Nu skulle jag gärna vilja ge referenser på det här, men har begränsat med internet och är lite lat). För att få den träning jag behöver, trots avsaknaden av gym, har jag börjat jogga. Det i kombination med bandy en gång i veckan och lite intervallstyrketräning borde räcka för att hålla mig i schack tills arbetet i trädgården sätter igång.
Igår på kvällen var vi på infomöte med Ölands biodlarförening. Troligen blir det en biodlingskurs på Capellagården i sommar, det ser jag fram emot! Ska kontakta mannen som äger bikuporna som står i Capellagårdens frukträdgård också, kanske kan man få vara med och se hur det går till när han jobbar. Vore kul att följa arbetet under en hel säsong.
Ha det fint!
Veckan har varit rolig och intensiv. Mest tid har gått till planering av hur våra odlingslotter ska se ut och vilka grönsaker vi ska odla. Jag hamnade i gruppen som ska odla grönsaker från kålfamiljen, Brassicaceae. Jag valde kål för att det känns som den största utmaningen, tänker att det är bra att passa på att odla det nu när vi har så bra odlingsbetingelser och två lärare som vi kan fråga. Förbered er på många frustrerade inlägg om kålfjärilar, jordloppor och andra små vänner vi kommer få strida mot under odlingssäsongen!
Det första vi gjorde var att mäta upp ytan vi ska odla på. Vår lott ser lite speciell ut, den består av ett stort stycke jord, en barkgång, och en liten snutt på andra sidan.
På Capellagården finns 7 odlingslotter som eleverna själva får odla på. Vi delas in i grupper och får en lott där vi får odla grönsaker från en viss växtfamilj (I vissa odlingar blir det växter från två olika familjer).
Växtföljden på Capellagården består av:
1. Gröngödgödsel 1
2. Brassicaceae (kålväxter: broccoli, röd- och vitkål, blomkål, brysselkål, grönkål, kålrabbi, rucola, rädisa, rättika, kålrot, majrova, pak choi..)
3. Apiaceae (selleriväxter: Morot, palsternacka, rotselleri, stjälkselleri, knölfänkål, dill..)
4. Fabaceae (bönor och ärtor av olika slag) & Asteraceae (Sallat, Kronärtskocka, kardon, svartrot, ringblomma, solros..)
5. Gröngödsel 2
6. Cucurbitaceae (Sommarsquash, pumpa, gurka, kalebass, melon) & Poaceae (Gräsväxter: i det här fallet majs)
7. Alliaceae (Olika lökväxter: kepalök, purjoläk, salladslök, vitlök, gräslök) & Chenopodiaceae (Mållaväxter: mangold, rödbeta, spenat)
För att dra ut på spänningen lite väntar jag till nästa inlägg med att skriva om vilken växtfamilj jag valde. Skriv i kommentarsfältet och gissa vettja!
God afton kära vänner! Här kommer en skrytbild (Agnes har efterfrågat lite sådana bilder, och vad gör man inte för att glädja en hårt arbetande småbarnsmamma?) på dagens semmelfika. Bakom oss är ett av växthusen och huset man ser lite längre bort är Trädgårdshuset där vi har våra lektioner (och som numera även fungerar som lokal för våra jympapass). Huset där vi bor, Privaten, ligger precis bakom växthuset.
Hej kära läsare! Här kommer ett meddelande från ett blåsigt Öland. Nu har jag varit här i nästan exakt en vecka; tiden har gått snabbt! Kände mig hemma efter bara någon dag (går redan runt i huset med yllesockor i sandalerna).
Igår och i förrgår lärde vi oss om lignoser (vedartade växter, alltså träd och buskar), deras uppbyggnad, hur man identifierar några vanliga arter och deras latinska namn. På torsdagen vandrade vi runt i Vickleby och lärde oss känna igen dem genom att titta på knoppar, växtsätt osv. Svårt! Jag har tidigare knappt ens tänkt på att träd ser olika ut även på vintern… Igår blev vi tilldelade varsitt träd som vi skulle skriva ett litet faktablad om. Jag fick björk, inte så exotiskt, men samtidigt intressant att lära sig mer om ett träd som man sett hundra gånger men ändå inte kan så mycket om. Visste ni förresten var traditionen att ha påskris (som ju ofta är av björk) kommer ifrån? Det kommer från en medeltida sed, där man piskade varandra på långfredagen för att påminna sig om Jesu lidande. Det kan du tänka på nästa gång du pyntar påskriset med gula fjädrar och kycklingar!
Hej! Idag hängde vi i Trädgårdshuset för första gången, stället där vi kommer ha våra lektioner. Berättade lite om oss själva (eller ganska mycket faktiskt) och fick en infopärm med allt man behöver veta om skolan och utbildningen. Och så fikade vi två gånger under dagen. Fika är någonting som man värderar högt här på skolan har jag märkt.
Dagen började med morgonsamling, där alla på skolan presenterade sig och vi fick berätta om oss själva. Vi blev även välkomnade av Capella-kören med en sång. Fint! Jag tänkte gå på nästa repetition och se om jag får/vill vara med. En annan liten välkomstgåva vi fick var en inbjudan till en välkomstfest. Med konfetti och allt.
Trädgårdshuset, vår hembyggnad där vi kommer hänga.
Nu är det liv och rörelse här! Idag kom resten av trädgårdseleverna till skolan. Vi är 14 stycken tror jag, och fem av oss bor här i huset. Har lärt känna några av dem under dagen. De är jättetrevliga. Känns najs att vara omgiven av personer som också värderar att göra en sån här grej. De flesta har precis som jag inte så jättestor trädgårdsvana. I mitt huvud (som är något av en katastrofscenario-maskin, som jag som tur är lärt mig att inte lyssna alltför mycket på) var alla andra som skulle börja jätteduktiga och jag sämst i hela klassen. De andra i klassen som jag pratat med hade oroat sig för samma sak... Tänk vad man kan hålla på!
Åt i skolmatsalen för första gången idag; när man bor på skolan äter man både frukost, lunch och middag tillsammans (+ fika på tisdagar och torsdagar). Till lunch spenatsoppa med nybakat bröd och rabarberpaj till efterrätt. Inte helt fel! Till middag (eller kvällsmat som man säger här) nån pastaröra med sparris. Även det väldigt gott. Att kalla middagen för kvällsmat, är det förresten någon dialektal grej? Har inte hört det förut förutom på St:Davidsgården i Rättvik, men det är typ ett kloster så antog att det var därför. Kvällsmaten serveras i alla fall vid halv fem, det är tidigare än vad farmor äter. Antar att det är för att personalen inte ska behöva jobba så sent.
För mamma, och andra som kan tänkas vara intresserade av
mer exakta detaljer kring mina matvanor ser mattiderna ut som följande:
Frukost 07.15-8.00
Fika (ti och to) 10.00-10.30
Lunch 11.45-12.30
Kvällsmat 16.30-17.15
Den första riktiga dagen på skolan har varit jättebra, och jag ser fram emot imorgon när vi ska träffa trädgårdslärarna och få veta mer om trädgårdsutbildningens upplägg.
Vi hörs!
Hej! Nu har jag äntligen kommit fram till Capellagården. Jag, mamma och Siri åkte ner hit igår med fars bil (stort tack till er alla tre!). De andra trädgårdstudenterna som ska bo här kommer först imorrn, så nu när mamma och Siri har åkt myser jag runt här i huset och kommer iordning. Miljön häromkring är helt fantastisk, det är nästan bättre än jag hade föreställt mig. Känns lite som i Bröderna Lejonhjärta. Jag har dessutom fått ett jättefint rum, med balkong och utsikt över Rosenträdgården. Och en Carl Malmsten-stol, såklart (skolan grundades ju av honom).
Kommer nog kännas lite tomt ikväll när jag är ensam i huset, blir lite skillnad från igår när mamma och Siri var här och vi åt middag i köket med tända ljus. Men imorrn kommer som sagt de andra sju som ska bo här. Känner på mig att de kommer vara riktigt trevliga.
På tisdag börjar utbildningen! Längtar.